Blog

Dieta dla osób z nietolerancją laktozy

Dieta dla osób z nietolerancją laktozy — jak powinna wyglądac? Nietolerancja laktozy występuje, gdy organizm nie trawi cukru znajdującego się w mleku i produktach na jego bazie. Osoby borykające się z tym problemem odczuwają nieprzyjemne objawy po zjedzeniu nawet niewielkiej ilości mlecznych potraw. Chociaż nie ma aktualnie terapii, która pomaga organizmowi uzyskać więcej laktazy, można poradzić sobie z nietolerancją laktozy, zmieniając dietę.

 

Jaka jest najlepsza dieta na nietolerancję laktozy?

Idealna dieta na nietolerancję laktozy zmieniała swoją koncepcję na przestrzeni lat. Eksperci ds. zdrowia jeszcze kilkanaście lat temu zalecali, aby osoby z tym zaburzeniem trawiennym usuwały wszystkie produkty mleczne z diety, jednak obecne sugerują próbowanie różnych dań w celu sprawdzenia, które z nich powodują najwięcej problemów. Włączenie niewielkiej ilości produktów mlecznych do diety pomaga zapewnić wystarczającą ilość wapnia i innych ważnych składników odżywczych.

Catering dietetyczny dla osób unikających laktozy wolny jest od produktów posiadających większe niż minimalne wartości tego związku. Dzięki temu nie trzeba obawiać się, że wystąpią jakiekolwiek objawy nietolerancji laktozy. Jest to niezwykle pomocne szczególnie dla osób, które nie mają czasu na długie przeglądanie sklepowych półek w celu znalezienia artykułów całkowicie wolnych od laktozy. Warto też wspomnieć o tym, że tych na ryku jest zdecydowanie zbyt mało, dlatego też dieta pudełkowa, która jest tworzona przez profesjonalistów, jest tu świetną alternatywą.

 

Dieta dla osób z nietolerancją laktozy

Jaka jest najlepsza dieta na nietolerancję laktozy?

Jakie pokarmy zawierają laktozę?

Jeśli nie toleruje się laktozy, to ważne jest, aby mieć świadomość, jaka żywność zawiera laktozę, dzięki czemu można ściśle przestrzegać diety. Laktozę posiada większość produktów mlecznych, w tym:

  • mleko,
  • ser żółty,
  • jogurt,
  • lody,
  • czekolada mleczna,
  • kwaśna śmietana.

W mniejszych ilościach przeważnie można ją znaleźć w takich produktach, jak np.: mleko w proszku, maślanka, twaróg lub masło. Ponadto istnieje cała gama artykułów spożywczych, które nie muszą zawierać laktozy, a jednak mają ją w składzie. To tego grona można zaliczyć chleby, chipsy, ciastka, cukierki, wędliny lub gotowe sosy.

Decydując się na catering dietetyczny NoLactoseFit można mieć pewność, że żadne z powyższych produktów nie znajdą się w menu.

Jakie są alternatywy dla produktów mlecznych?

Na rynku dostępnych jest wiele smacznych i zdrowych alternatyw dla tradycyjnych produktów mlecznych. Na uwagę zasługują tu mleka roślinne i przetwory na ich bazie, w tym jogurty i lody. Najlepiej jest, jeśli te artykuły wzbogacone są w wapń. Zalecane dzienne spożycie wapnia wynosi 800 mg, a u kobiet po menopauzie wartość ta wzrasta do 1000 mg wapnia dziennie. Z kolei kobiety w ciąży wymagają 1100 mg i 1200 mg w przypadku karmienia piersią.

Dla tych, którzy nie lubią mleka sojowego lub preferują mleko krowie, dostępnych jest wiele produktów mlecznych o żadnej lub niskiej zawartości laktozy. Są one wykorzystywane przy niektórych przepisach w diecie pudełkowej i cieszą się one ogromnym zainteresowaniem – nie powodują bowiem przykrych objawów.