Potrawy Wielkanocne

Wielkimi krokami zbliżają się Święta Wielkanocne. W tym szczególnym okresie na naszych stołach pojawia się mnóstwo pyszności, których ciężko sobie odmówić.

Rodzinne spotkania nakłaniają do spróbowania wszystkich świątecznych specjalności, co może skutkować przejedzeniem i dodatkowymi kilogramami. Jak temu zapobiec? Przedstawiamy wskazówki które pomogą nam zachować szczupłą sylwetkę.

 

 

Nie omijajmy żadnego posiłku– nawet w okresie świąt musimy pamiętać o regularnym spożywaniu wszystkich pięciu posiłków. Częste, a mniejsze porcje zapewnią nam sytość w ciągu dnia i zapobiegną nadmiernemu spożyciu świątecznych specjalności.


Nie podjadajmy
 – ciężko odmówić sobie spróbowania przygotowywanych potraw – jednak postarajmy się tego unikać. W czasie Świąt rozłóżmy czas tak, aby spożyć 5  posiłków w odstępach 3-4 godzinnych.


Zmniejszajmy kaloryczność niektórych potraw
 – możemy to osiągnąć poprzez dodanie mniejszej ilości cukru do ciast bądź zrezygnowanie z lukru. Do innych potraw np. sałatki używajmy dodatków niskotłuszczowych np. majonez light czy jogurt. Smażone dania mięsne i rybne zastąpić można daniami gotowanymi lub pieczonymi, które będą zmiały zdecydowanie mniej kalorii.


Przed świątecznym posiłkiem zjedzmy surowe warzywo 
– może to być pomidor, ogórek bądź papryka czerwona. Zawarty w nich błonnik pokarmowy zwiększa uczucie sytości, zapobiegając tym samym rzuceniu się na wszystko co znajduje się na stole.


Nie przesadzajmy ze słodyczami 
– mimo, że ciężko nam oprzeć się zapachowi świeżo pieczonego ciasta pamiętajmy, że świąteczne wypieki to prawdziwe bomby kaloryczne. Mała porcja piernika z bakaliami to prawie 400 kcal! Starajmy się wybierać jak najmniejsze porcje pamiętając o zasadzie, że najbardziej kaloryczne przekąski spożywamy do południa – wtedy nasz organizm zdąży je spalić przed końcem dnia.


Pamiętajmy o płynach 
– spożycie odpowiedniej ilości płynów w okresie świątecznym jest równie ważne jak podczas pozostałych dni w roku. Woda niegazowana z dodatkiem cytryny pomoże wypłukać zbędne produkty przemiany materii, a herbaty: zielona, czerwona czy mięta przyspieszą trawienie, co może okazać się bardzo pomocne podczas świątecznego przejedzenia.


Unikajmy alkoholu
 – pijąc alkohol łatwo stracić kontrolę nad spożywaną ilością jedzenia. Napój ten zwiększa apetyt, nie dostarczając przy tym naszemu organizmowi żadnych substancji odżywczych. Po świątecznej kolacji zdecydujmy się lepiej na herbatę z dodatkiem cynamonu, imbiru i goździków – przyprawy te usprawnią pracę naszego przewodu pokarmowego.


Nie zapominajmy o aktywności fizycznej
 – Wiosenna aura sprzyja włączeniu do naszych codziennych zajęć aktywności takiej jak spacery czy jazda na rowerze. Wolny czas najchętniej spędzamy siedząc przed telewizorem, tymczasem, aby wspomóc spalanie spożytych kalorii niezbędna jest chociaż kilkunastominutowa aktywność.


Umiar kluczem do sukcesu 
– zasada ta pomoże zapobiegać nadmiernemu przejedzeniu. Nie chodzi tu o to, aby nie próbować wszystkiego. Ważne jest, aby nie zapychać się jedną potrawą, aż do uczucia sytości, gdyż będziemy czuć się źle.

Nie da się ukryć, że święta są próbą silnej woli dla osób dbających o figurę. Często podczas tych 3 dni możemy zaprzepaścić kilka tygodni rygorystycznej diety. Stosując się do podanych zasad możemy jednak zminimalizować to ryzyko.