PORADY

Sprawdziliśmy fakty i mity dotyczące odchudzania

p21. Głodówki to najszybszy sposób na trwałą redukcję masy ciała

Podczas kilkudniowej głodówki tracimy głównie tkankę mięśniową, ale przede wszystkim znacząco obniżamy swoją przemianę materii, bo nawet o 25%. Tak duże ograniczenie pożywienia nie ma wpływa na redukcję tkanki tłuszczowej, a jedynie powoduje osłabienie i rozregulowanie organizmu.

 

2. Śniadanie, obiad i kolacja to optymalna ilość posiłków w ciągu dnia

Podstawę zbilansowanej diety stanowi spożywanie pięciu niewielkich posiłków, o stałych porach, w odstępie około 3h. Kiedy ograniczamy się do trzech lub mniejszej ilości posiłków nasz organizm przestawia się na tzw. ‘’tryb oszczędzający’’. Podczas diety redukcyjnej należy przyjąć ogólną zasadę ‘’żeby schudnąć trzeba jeść’’- oczywiście odpowiednie pokarmy, w odpowiednim czasie.

 

3. Rezygnując ze śniadania szybciej schudnę

Tak się może wydawać, ponieważ śniadanie jest posiłkiem, z którego najłatwiej zrezygnować, z powodu częstego braku apetytu zaraz po przebudzeniu. Po długiej przerwie nocnej szybko spada nam stężenie glukozy w organizmie, a brak porannego posiłku powoduje tendencję do spożywania większej ilości pożywienia w ciągu dnia. Osoby, w których jadłospisie regularnie występują śniadania mają mniejszą skłonność do przybierania na wadze.

 

4. Pieczywo, kasze, ryż, makarony- zabronione

Produkty zbożowe stanowią podstawę Piramidy Zdrowego Żywienia. Nawet w diecie odchudzającej powinny znajdować się pełnoziarniste makarony, pieczywo, ryż oraz grube kasze. Są to produkty bogate w błonnik pokarmowy, dający uczucie sytości, witaminy i składniki mineralne . Jeżeli produkty te nie są łączone z ciężkimi sosami i tłuszczami nie stanowią zagrożenia dla naszej sylwetki.

 

5. Kolacja najpóźniej o godzinie 18.00

Nie jest ważne o której zjadamy kolację, ale w jakim czasie po jej spożyciu kładziemy się spać. Optymalnym odstęp między kolacją, a snem to 2,5-3h, ponieważ organizm musi mieć czas na strawienie pokarmu zanim zwolni swój metabolizm. Jeżeli kolację zjadamy o godzinie o 18.00, a śniadanie o 8.00, wtedy przerwa między posiłkami trwa aż 14h i organizm przestawia się na magazynowanie dostarczonej energii. Jeżeli kładziemy się o 23 to warto spożyć lekką kolację na bazie warzyw i białka nawet ok. 20.00.


6. Owoce można spożywać bezkarnie

Owoce zawierają duże ilości węglowodanów prostych- fruktozy. Po spożyciu słodkich bananów, winogron, jabłek i innych owoców, szczególnie pozbawionych skórki, szybko wzrasta stężenie glukozy w naszym organizmie. Powoduje to nagłe wydzielanie się hormonów szczęścia, endorfin, ale tak samo jak stężenie glukozy szybko wzrosło, tak samo szybko spada i znowu musimy coś zjeść. Tak samo dzieje się podczas jedzenia słodyczy. Owoce należy spożywać najlepiej jako osoby posiłek na drugie śniadanie. Owoce suszone (nie kandyzowane) mogą stanowić słodki dodatek do płatków i deserów.

 

7. Soki jednym z płynów wypijanych miedzy posiłkami

Picie soków owocowych jest obecnie główną przyczyna otyłości wśród dzieci, które zamiast spożywania pełnowartościowych posiłków wypełniają swoje brzuszki kalorycznymi sokami. Jedna szklanka soku dostarcza ok. 300kcal co w diecie odchudzającej jest równoważne wartości energetycznej całego posiłku. Dodatkowo soki pozbawione są błonnika pokarmowego, więc po ich wypiciu wzrasta stężenie glukozy tak samo jak po spożyciu czegoś słodkiego.


8. Ziemniaki są tuczące

Same ziemniaki w 100g zawierają jedynie 60kcal. Dlatego nawet podczas diety redukcyjnej zaleca się ich spożycie ponieważ dają uczucie sytości oraz stanowią bardzo dobre źródło między innymi potasu i witaminy C. Problem pojawia się wtedy gdy łączymy ziemniaki z tłustymi sosami, majonezem, śmietaną czy masłem, wtedy na pewno nie będą pomocne w utracie zbędnych kilogramów. Należy wybierać ziemniaki gotowane (najlepiej na parze), oraz pieczone w ulubionych ziołach.

 

9. Mrożone owoce i warzywa maja gorszą jakość

Mrożenie to najlepszy sposób konserwowania żywności. Zawierają więcej witamin i składników mineralnych niż świeże owoce długo przechowywane lub leżące na straganach. Warto wybierać mrożonki kiedy nie mamy ograniczony dostęp do dobrej jakości świeżych warzyw i owoców, zwłaszcza w porze zimowej.

 

10. Słodycze kategorycznie zabronione

Będąc na diecie odchudzającej zwykle rezygnujemy całkowicie ze spożywania słodyczy, a po pewnym czasie zjadamy ich duże ilości, a przez to rezygnujemy z dalszych starań o wymarzoną figurę. Warto ustalić jeden lub dwa dni w tygodniu kiedy mamy dozwolone spożycie paska czekolady (najlepiej gorzkiej), ciasta biszkoptowego, drożdżowego, galaretki, zbożowego ciastka oraz suszonych owoców na drugie śniadanie.

 

11. Picie kawy przyśpiesza odchudzanie

Niewielka ilość kofeiny nieznacznie przyśpiesza metabolizm. Czarna kawa, bez cukru i śmietanki jest bezpieczna dla naszej sylwetki ponieważ praktycznie nie posiada kalorii. Kawa działa moczopędnie, nie usuwa natomiast większej ilości wody, a jedynie przyśpiesza jej wydalanie. Nadmiar kawy powoduje wypłukiwanie ważnych składników z organizmu, dlatego nie należy wypijać więcej niż 2-3 filiżanki kawy dziennie.


12. Na dobrej diecie szybko tracimy zbędne kilogramy

Prawidłowo zbilansowana dieta odchudzająca nie powinna powodować szybszego spadku masy ciała niż 0,5-1kg tygodniowo. Im szybciej tracimy na wadzę tych bardziej zwiększa się ryzyko tzw. Efektu jo-jo. Najlepsze rezultaty możemy osiągnąć podczas stosowania pełnowartościowej i urozmaiconej diety nie tylko podczas odchudzania, ale ważne jest wprowadzenie takich nawyków żywieniowych już na całe życie.