Blog

Potrawy wigilijne – smacznie, zdrowo, fit

Potrawy wigilijne

Potrawy wigilijne mogą być zdrowe. Boże Narodzenie to najpiękniejszy okres w roku – wreszcie można poświęcić całą uwagę rodzinie i przyjaciołom, miło spędzić czas, a także zjeść niebywale pyszne potrawy. Problem jednak w tym, że bardzo często są one niezwykle kaloryczne, zawierają sporo tłuszczu i mogą zniweczyć wszystko to, co wypracowywało się przez wiele miesięcy na siłowni. Jak więc sprawić, by potrawy wigilijne były bardziej fit?

 

Powrót do korzeni

Same potrawy, które od lat królują na wigilijnym stole, nie zmieniły się zbytnio, to jednak składniki, jakich używa się to ich stworzenia, mogą nie mieć wiele wspólnego z pierwowzorami. Coraz częściej odchodzi się bowiem od skomplikowanych przepisów, a zastępuje się je gotowymi półproduktami. I choć przygotowanie makowca może być udręką, wszak kilkukrotne kręcenie maku nie należy do najprzyjemniejszych czynności na świecie, to jednak ma się kontrolę nad tym, co znajdzie się w tak utworzonej masie.

Potrawy wigilijne mogą być fit.

Potrawy wigilijne mogą być fit.

Postaw na różnorodność

Tradycyjne dania wigilijne mają swój niezaprzeczalny urok, jednak nie mogą one zaprzepaścić całego roku bycia fit. Można więc zastanowić się, jak udoskonalić standardowe potrawy, by były one jeszcze zdrowsze. Aktualnie dostępnych jest wiele składników, o których starsze pokolenia nawet nie wiedziały, a mogą one z powodzeniem zastępować mniej zdrowe komponenty. Warto zajrzeć na menu diet pudełkowych, by poszukać dla siebie inspiracji przy tworzeniu innowacyjnej, fit kolacji wigilijnej.

Jak przetrwać święta i nie przytyć – proste porady

Eksperci szacują, że większość ludzi przytyje na stałe ok. 1 kg w okresie świątecznym. Nie wydaje się to ogromnym  problemem, jednak jest to kolejny kilogram, który trzeba później zrzucić. Jak więc uchronić się przed nagłym zwiększeniem wagi w czasie świąt?

  • Nie zwiększaj porcji, mimo że świąteczne dania kuszą bardziej niż te codzienne, to jednak staraj się jeść te same ilości, co normalnie;
  • Do pierogowego farszu dodaj nasiona lub inne zdrowe dodatki, które podbiją wartość odżywczą całego dania;
  • Masło do polania fasoli lub ziemniaków zastąp olejem roślinnym;
  • Unikaj smażenia, wybierz gotowanie na parze – dotyczy to zarówno warzyw, jak i ryb. Jeśli chcesz nadal używać patelni, to pamiętaj o tym, aby olej miał odpowiednią temperaturę, zanim położysz na nim żywność. Gorący tłuszcz szybko zamyka pory, dzięki czemu nie przedostaje się on do całego dnia.
  • Wybieraj desery, których głównymi składnikami są owoce. Mogą być one zarówno suszone, jak i świeże. Pierwsza opcja pozwala na dodanie mniejszej ilości cukru do wyrobu.
  • Podczas kolacji pij wodę lub kompot zamiast niezwykle popularnego napoju.
  • Sięgnij po olej lniany. Ten wysokiej jakości ma nie tylko wyjątkowy, orzechowy aromat, ale również jest to najlepsza opcja, by nie nabawić się problemów żołądkowych. Dodatkowo ten olej tłoczony na zimno bogaty jest w kwasy tłuszczone omega-3, więc stanowi świetną alternatywę dla masła.
  • Pamiętaj o aktywności fizycznej w czasie świąt. Choć Boże Narodzenie kojarzy się z długim biesiadowaniem przy stole, to jednak warto znaleźć kilkadziesiąt minut dziennie i poświęcić je się chociażby na spacerowanie.