Blog

Dieta na odporność – co jeść, aby nie chorować

Wraz z okresem jesienno-zimowym wiele osób zastanawia się nad tym, jak zwiększyć odporność swojego organizmu.

Jak powinna być dieta na odporność? Wraz z okresem jesienno-zimowym wiele osób zastanawia się nad tym, jak zwiększyć odporność swojego organizmu. Ciągłe przeziębienia nie są niczym przyjemnym, a można ich łatwo uniknąć tylko przez spożywanie odpowiednich posiłków. Dopasowana dieta pudełkowa może przynieść więcej korzyści niż przyjmowanie całej gamy suplementów witaminowych.

Dieta na odporność – co w największym stopniu wpływa na odporność?

Pierwszym aspektem, na jaki należy zawrócić uwagę w kwestii prawidłowego działania układu odpornościowego, jest zdrowie jelit. To w nich odbywa się najwięcej procesów, które mobilizują organizm do działania, a także to one są odpowiedzialne za właściwie przyjmowanie składników odżywczych.

Catering dietetyczny często bazuje na sfermentowanych potrawach, takich jak kapusta kiszona, tempeh i miso, a także grecki jogurt lub kefir. Wszystkie z nich są bogatym źródłem probiotyków. Te pożyteczne bakterie naturalnie występują w ludzkim układzie trawiennym i mają bardzo ważne zadanie – chronią komórki, przyspieszają metabolizm i są aktywne podczas wchłaniania składników. Gdy ich poziom maleje, może dojść do wielu komplikacji, w tym znacznego osłabienia odporności.

Prebiotyki a probiotyki

Nie jest tajemnicą, że produkty spożywcze, które obecnie znajdują się w sklepach, nie są najwyższej jakości. Przez co dostarczenie organizmowi wszystkich najważniejszych witamin i minerałów jest utrudnione, a niekiedy nawet niemożliwe. Dieta pudełkowa opiera się na wykorzystaniu najlepszych warzyw i owoców, które dla zwykłego konsumenta nie są łatwo dostępne. Dlatego ma to znaczenie? Ponieważ tylko te wyselekcjonowane produkty są bogate w błonnik prebiotyczny, a związek ten jest z kolei odpowiedzialny za skuteczne działanie probiotyków. Znaleźć go można w:

  • ziemniakach,
  • czosnku,
  • cebuli,
  • karczochach,
  • cykorii,
  • porze,
  • fasoli,
  • malinach,
  • jabłkach.

Co jeść, by zachować zdrowie?

Oprócz warzyw i owoców, które są bogate w witaminy i minerały, dieta pudełkowa zakłada także spożycie sporej ilości białka. Związek ten jest niezbędnym budulcem wszystkich komórek i w dużej mierze odpowiada za funkcjonowanie układu odpornościowego. Białko ze źródeł zwierzęcych i roślinnych (takich jak ciecierzyca, fasola, soczewica i groszek) promuje odporność poprzez regulację istniejących komórek i generowanie nowych. Roślinne źródła białka, które dostarcza dieta pudełkowa, takie jak orzechy i nasiona, zawierają dodatkowo przeciwutleniacze, a mięso, skorupiaki i rośliny strączkowe są źródłem cynku – minerału, który pomaga wytwarzać neurocyty.

Nie można zapominać również o nawodnieniu. Wraz ze spadkiem temperatury uczucie pragnienia jest coraz mniejsze, dlatego wiele osób zapomina o tym, że ich organizm ma nadal takie samo (a nawet i większe!) zapotrzebowanie na płyny. Specjaliści, którzy komponują catering dietetyczny, są zdania, że najlepszymi sprzymierzeńcami odporności są pełnowartościowe soki, ponieważ stanowią one idealny koktajl witaminowy w naturalnej postaci. Miłośnicy kawy i herbaty również mogą czuć się bezpieczni – gorące napoje pobudzają układ trawienny, pomagają się zrelaksować, a jak wiadomo, stres jest czynnikiem, który znacząco przyczynia się do osłabienia odporności.