Blog

Jesienna derpresja – pokonaj ją pysznym jedzeniem!

Jesienna chandra to naturalna reakcja organizmu na zmieniające się otoczenie, jednak może utrudniać normalne funkcjonowanie.

Dopada Cię jesienna depresja? Pokonaj ją pysznym jedzeniem! Gdy tylko zaczyna brakować słońca, a dni robią się coraz krótsze i chłodniejsze, niejedna osoba odczuwa spadek nastroju. Jesienna chandra to naturalna reakcja organizmu na zmieniające się otoczenie, jednak może utrudniać normalne funkcjonowanie. Warto więc wiedzieć, jak sobie z nią poradzić, a jedną z metod jest sięgnięcie po dopasowaną dietę pudełkową. Dlaczego?

Jak powstaje jesienna chandra?

Najpierw trzeba poznać swojego wroga, zanim się go pokona. Jesienna chandra to nic innego jak chwilowy spadek nastroju. Nie jest powiązana z depresją czy innymi poważnymi schorzeniami psychicznymi i częściej towarzyszy osobom wysoce wrażliwym. Przeważnie powoduje smutek, rozdrażnienie, zmęczenie i chęć zaszycia się w czterech ścianach. Jeśli trwa kilka dni, to nie stanowi to większego problemu. Jednak gdy się przedłuża, to warto pomyśleć o tym, by raz na zawsze pożegnać się z jesienną chandrą.

Za spadek nastroju odpowiedzialnych jest kilka czynników. Pierwszy z nich związany jest z kończącymi się wakacjami i koniecznością powrotu do codziennych obowiązków. Drugi obejmuje obniżony poziom nasłonecznienia i spadek temperatur, a co za tym idzie rzadsze przebywanie na świeżym powietrzu. Trzeci związany jest ze zmianą diety – latem częściej sięga po świeże i aromatyczne owoce i warzywa, które promują pozytywny nastrój. Catering dietetyczny może być tu świetnym rozwiązaniem, ponieważ dzięki niemu przepyszne potrawy będą nadal dostępne i to bez potrzeby spędzania wielu godzin w kuchni.

Jesienna derpresja? Jakie potrawy łagodzą chandrę?

Wiele osób sięga po słodycze lub niezdrowe przekąski, aby zrekompensować sobie słabszy nastrój. Te bogate w węglowodany i cukier dania tylko tymczasowo rozwiązują problem, a gdy tylko ich poziom w organizmie zaczyna spadać, chandra może się nasilić. Wpada się więc w błędne koło, z którego ciężko wyjść. Małych przyjemności nie należy sobie odmawiać, dlatego dieta pudełkowa, która jest idealna na jesień, zawiera w sobie produkty słodkie, jednak nie wpływają one tak intensywnie na wahania poziomu insuliny we krwi.

Catering dietetyczny, który najlepiej sprawdzi się w walce z chandrą, powinien być pełen produktów wysokiej jakości, które dostarczą najważniejszych składników odżywczych. Dodatkowo może wykorzystywać warzywa i owoce sezonowe, które w tym okresie są łatwo dostępne i co najważniejsze – świeże i soczyste. Do tego grona zaliczają się, chociażby marchewki, dynie, jabłka i ziemniaki. Jednak na miano największych sprzymierzeńców w walce z chandrą zasługują:

  • bataty – są bogate w kwas foliowy i pomagają utrzymać stały poziom cukru we krwi;
  • orzeszki ziemne – stanowią jedno z najlepszych źródeł selenu mineralnego poprawiającego nastrój;
  • ryby – dostarczają największych ilości kwasów tłuszczowych omega 3, które pomagają mózgowi interpretować emocje i zwiększać poziom koncentracji;
  • szpinak – to doskonałe źródło żelaza, które dodaje energii, chroni przed zmęczeniem i wspiera pamięć. W szpinaku znajduje się także sporo witaminy B6 i kwasu foliowego, które wpływają na pracę mózgu.