0
Blog

Prawidłowe odżywianie a stres

By 17 grudnia 2019No Comments
Dieta a stres

Rodzaj spożywanych produktów ma ogromne znaczenie dla samopoczucia. Jednak wiele osób, gdy czuje lęk i niepokój, sięga po niezdrowe przekąski lub nie jest w stanie nic przełknąć. Dobrze zbilansowana dieta pudełkowa jest tak naprawdę potężnym narzędziem zarządzania stresem, ponieważ dostarcza najważniejszych wartości odżywczych, które stymulują pracę mózgu. Prawidłowe odżywianie a stres. Czym tak właściwie jest stres, jak się objawia i czym można go zwalczyć?

 

Stres stresowi nierówny

Stres jest reakcją organizmu na konkretne wydarzenia i zmiany fizyczne, psychiczne lub emocjonalne. Często pojawia się podczas sytuacji, które są postrzegane jako trudne do opanowania lub zagrażające. Równie przerażające może być dla kogoś wystąpienie publiczne, jak i skok ze spadochronem. I choć pierwsza opcja nie zagraża bezpośrednio życiu, to może generować ogromne pokłady negatywnych emocji.

Krótkotrwały stres jest w rzeczywistości naturalną, normalną i zdrową reakcją na pewne okoliczności i może pozytywnie poprawić motywację lub wydajność. Taki lęk szybko ustępuje po danej sytuacji. Z drugiej strony chroniczny stres, który towarzyszy przy każdej okoliczności, powoduje ogromne szkody w organizmie. W takim przypadku zdrowa dieta pudełkowa może być dobrym rozwiązaniem, aby uzupełnić powstałe w wyniku stresu niedobory.

Objawy przewlekłego stresu

Przewlekły stres sprawia, że dana osoba jest w ciągłym stanie walki lub ucieczki. To może prowadzić do wyniszczających objawów, które wpływają na nastrój, odżywianie i samopoczucie fizyczne. Znaki ostrzegawcze chronicznego stresu, na które należy uważać, obejmują:

  • bóle głowy,
  • częste przeziębienia,
  • zaburzenia pracy żołądka i jelit,
  • bezsenność,
  • ból w klatce piersiowej i szybkie bicie serca,
  • uczucie przytłoczenia,
  • nadmierny lub brak apetytu,
  • pojawienie się szkodliwych nawyków, takich jak obgryzanie paznokci,
  • nerwowość, drżenie rąk,
  • problemy ze skórą i włosami.

Część z tych objawów jest wynikiem niedoborów ważnych wartości odżywczych. Stosując catering dietetyczny można sprawić, że symptomy będą traciły na sile, dzięki czemu łatwiej będzie wrócić do zdrowia.

Dieta jako technika radzenia sobie ze stresem

Naukowcy odkryli związek między żywieniem a zdolnością do radzenia sobie ze stresem. Zdrowa dieta pudełkowa może skutecznie poprawiać samopoczucie i łagodzić uczucie niepokoju, jeśli jest bogata w składniki odżywcze:

  • Magnez – jest minerałem uspokajającym dla układu nerwowego, który często ulega wyczerpaniu pod wpływem stresu. Orzechy, nasiona, produkty pełnoziarniste, ryby, tofu, rośliny strączkowe, awokado, ciemna czekolada, banany i warzywa liściaste są jego bogatym źródłem;
  • Omega-3 – ten kwas tłuszczowy zmniejsza poziom kortyzolu i adrenaliny związany ze stresem. Dieta pudełkowa dostarcza omegę-3 w tłustych rybach, orzechach i nasionach: konopi, chia, siemienia lnianego.
  • Witaminy z grupy B – są ważne, aby uchronić się przed stresem i depresją. Produkty bogate w witaminy B obejmują mięso, nabiał, jaja, produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe, orzechy, nasiona i warzywa o ciemnych liściach;
  • Przeciwutleniacze A, C i E – witaminy A, C i E są silnymi przeciwutleniaczami, które usuwają wolne rodniki – niestabilne chemikalia powstające w wyniku stresu, które mogą uszkadzać komórki w ciele. Wegetariańska dieta pudełkowa jest najlepszym źródłem przeciwutleniaczy.