0
Blog

Suplementy czy zdrowa dieta – co wybrać?

By 24 marca 20207 kwietnia, 2020No Comments
Suplementy czy zdrowia dieta – co wybrać? Szacuje się, że 47% kobiet i 34% mężczyzn stosuje co najmniej jeden suplement diety. Wartości te wzrastają wśród starszych grup wiekowych i osób z wyższym wykształceniem. Za suplement diety uznaje się pojedynczą witaminę lub minerał, kombinację wielowitaminową, ziołową, odżywkę sportową lub produkt odchudzający. Czy suplementy mogą dawać takie efekty, jak zdrowe odżywianie zapewnione przez catering dietetyczny?

Suplementy czy zdrowia dieta – co wybrać? Szacuje się, że 47% kobiet i 34% mężczyzn stosuje co najmniej jeden suplement diety. Wartości te wzrastają wśród starszych grup wiekowych i osób z wyższym wykształceniem. Za suplement diety uznaje się pojedynczą witaminę lub minerał, kombinację wielowitaminową, ziołową, odżywkę sportową lub produkt odchudzający. Czy suplementy mogą dawać takie efekty, jak zdrowe odżywianie zapewnione przez catering dietetyczny?

 

Czy suplementy diety mają znaczenie?

Według najnowszych badań, nie. W 2018 roku opublikowano badanie, które objęło 30 000 osób. Naukowcy obserwowali je przez sześć lat i nie wykazali, aby były one w lepszej kondycji od tych ludzi, którzy nie przyjmują żadnych suplementów. Co więcej, udowodniono, że największe różnice były widoczne tylko wśród tych, którzy odżywiali się właściwie. Oznacza to, że catering dietetyczny ma o wiele większą moc, niż samo stosowanie odżywek. Odkrycia te pasują do innych wcześniej opublikowanych materiałów.

Warto jednak zaznaczyć, że istnieje kilka związków, których nie można dostarczyć wraz z pożywieniem. Na największą uwagę zasługuje B12, które pochodzi ze źródeł zwierzęcych. Kiedyś było one wynikiem spożywania przez trzodę trawy, aktualnie witaminę tę wprowadza się do diety zwierząt w postaci dodatków do paszy. Osoby, które są na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej, powinny przyjmować B12 w formie suplementów. Kobiety w ciąży również muszą zadbać o odpowiedni poziom m.in. kwasu foliowego.

Kiedy suplementy szkodzą?

Wieloletnie badania udowodniły również, że niektóre suplementy okazują się nie tylko nieskuteczne, ale wręcz ryzykowne przy dużych dawkach. Nadmierne spożycie wapnia jest związane z wyższym ryzykiem śmierci z powodu raka, podobnie jak przyjmowanie witaminy D przez osoby, które nie mają niedoborów.

Co ciekawe, uczestnicy powyższego badania, którzy zgłosili, że przyjmowali suplementy diety, zwykle mieli zdrowszy styl życia. Stosowali odpowiednie diety, ćwiczyli więcej, rzadziej palili i pili alkohol. Ironiczne jest to, że osoby przyjmujące suplementy częściej żyją dłużej i zdrowiej, ale z powodów niezwiązanych ze stosowaniem specyfików chemicznych. W wielu przypadkach wystarczy więc jedynie odpowiednia dieta pudełkowa, by zauważyć największe korzyści zdrowotne.

Jak uzyskać odpowiednie odżywianie bez suplementów diety?

Dietetycy sugerują, aby przyjmować suplementy tylko wtedy, gdy eliminuje się konkretną grupę pokarmową ze swojej diety. Dla większości ludzi najlepszym sposobem na uzyskanie właściwego poziomu składników odżywczych jest przyjmowanie zdrowej, naturalnej żywności. Catering dietetyczny składa się z wielu wysokiej jakości produktów, które dostarczają takich związków, jak:

  • żelazo, które znajduje się w czerwonym mięsie, zielonych warzywach, orzechach i nasionach, fasoli;
  • wapń, który znajduje się w produktach mlecznych, zielonych warzywach liściastych, sardynkach, fasoli,
  • cynk, który znajduje się w owocach morza, mięsie, drobiu, roślinach strączkowych, orzechach i nasionach, jajach.
  • kwas foliowy, który znajduje się w szpinaku, fasoli, soczewicy, zbożach.
  • kwasy tłuszczowe omega-3, które znajdują się w łososiu, sardynkach, orzechach włoskich, nasionach lnu.