Blog

Zalety diety wegetariańskiej – jedz i żyj zdrowo

By 14/12/18 luty 8th, 2019 No Comments
Zalety diety wegetariańskiej

Poznaj zalety diety wegańskiej. W ostatnich latach nastąpił znaczny wzrost liczby wegetarian w populacji. Ludzie przyjmują ten styl życia z wielu różnych powodów: wiary, względów moralnych, ochrony środowiska i korzyści zdrowotnych przypisywanych pozbyciu się produktów mięsnych z diety. Dlaczego uznaje się, że wegetarianizm ma pozytywny wpływ na organizm?

 

Korzyści potwierdzone naukowo

Po 30 latach badań Stowarzyszenie Dietetyków w 2009 roku opublikowało raport, w którym stwierdzono, że dobrze zaplanowane diety wegetariańskie i wegańskie zaspakajające wszystkie potrzeby żywieniowe, są uważane za zdrowe i mają znaczenie w zapobieganiu i leczeniu niektórych chorób. Dobry plan diety można dostosować do różnych grup, w tym kobiet w ciąży i karmiących, małych dzieci, młodzieży lub sportowców. Stowarzyszenie opracowało te zalecenia po przeglądzie obszernej literatury badawczej, która zawierała tylko artykuły spełniające bardzo rygorystyczne standardy metodologiczne i techniczne, co zapewniało ich ważność. Jakie są więc najważniejsze korzyści diety wegetariańskiej?

  1. Jest pełnowartościowa

Odżywianie wegetariańskie opiera się zazwyczaj na zbożach, owocach, warzywach, roślinach strączkowych i orzechach. Zawiera mniej tłuszczów nasyconych i cholesterolu oraz więcej błonnika pokarmowego, magnezu, potasu, witaminy C i E, kwasu foliowego, naturalnych przeciwutleniaczy (karotenoidów i flawonoidów) i innych aktywnych związków roślinnych (fitochemicznych). Nie można pomijać faktu, że brak mięsa może skutkować mniejszym poziomem białka, ale stosując odpowiednie składniki, takie jak te używane w pudełkowych dietach wegetariańskich, potrzeby organizmu mogą być w pełni zaspokojone.

 

  1. Promuje szczupłą sylwetkę

Większość korzyści zdrowotnych diet wegetariańskich wydaje się wynikać z ich wpływu na masę ciała. Wiele badań pokazuje, że wegetarianie mają niższy BMI. Otyłość ma wpływ nie tylko na sylwetkę, ale jest również głównym czynnikiem ryzyka cukrzycy typu 2, chorób sercowo-naczyniowych i niektórych rodzajów raka. Naukowcy wykazali, że zachorowalność na cukrzycę typu 2 jest niższa u wegetarian niż wśród konsumentów mięsa. Ponadto stwierdzono, że spożycie czerwonego i przetworzonego mięsa generuje najwięcej problemów zdrowotnych.

  1. Chroni przed chorobami

W odniesieniu do chorób sercowo-naczyniowych wegetarianie mają mniejsze ryzyko pojawienia się zawałów lub udarów. Innymi słowy dieta wegetariańska ma aspekty, które wpływają na zachorowalność i śmiertelność.

Dieta wegetariańska wiąże się również z niższymi poziomami „złego” cholesterolu (LDL), ponieważ błonnik pokarmowy, flawonoidy i sterole obniżają jego poziom. Badania sugerują również, że wegetarianie mają znacznie niższe ryzyko zachorowania na raka jelita grubego i prostaty w porównaniu do osób jedzących mięso. Potwierdzono także, że owoce i warzywa są źródłem przeciwutleniaczy, które hamują zdolność komórek nowotworowych do rozwoju. Wśród nich są:

  • witamina C,
  • karotenoidy,
  • flawonoidy,
  • naturalne substancje przeciwzapalne dostępne np. w cebuli i czosnku,
  • likopen z czerwonych owoców.

Sięgając więc po wegetariańską dietę pudełkową można w faktyczny sposób wpływać na swoje zdrowie.